27 januari 2021
Vele chauffeurs dromen er van om ooit Internationaal te rijden. Collega Ton is Internationaal chauffeur. We interviewden hem over zijn baan en ervaringen in het buitenland terwijl hij aan de grens van Zwitserland met Italië stond te wachten om verder te kunnen rijden.
Hoe lang rijd je al internationaal?
Ik ben chauffeurs sinds het begin van de jaren 90. Ik werkte destijds in een andere functie bij een drainage bedrijf, maar toen daar een aantal chauffeurs vertrokken kreeg ik de kans om via dit bedrijf mijn groot rijbewijs te halen.
Wat vind je het leukste aan Internationaal rijden?
Het leukste vind ik dat je elke keer nieuwe mensen met nieuwe gewoontes ontmoet. Ook kom je op leuke plekken waar je lekker kan eten en drinken. Zeker toen ik net als chauffeur aan het werk was waren de internationale ritten heel erg leuk. De afgelopen jaren is de gezelligheid helaas wel wat verminderd, maar nog steeds blijft het een mooie baan. Soms tref ik nog wel ‘bijzondere parels’ maar dat is tegenwoordig wel iets minder.
Heb je bepaalde truckstops die op je routes favoriet zijn?
Ik heb zeker favoriete truckstops onderweg, maar het is afhankelijk van of ik het red met de rij- en rusttijden of ik hier dan ook echt naartoe kan. Vaak gebruik ik Google of een app om de goede truckstops te selecteren. Zo kom ik nog wel eens een pareltje tegen.
Het leuke van Internationaal rijden is dat elk land zo zijn eigen specialiteiten heeft, zo ook op truckstops. In Italië heb je bijvoorbeeld lekkere pasta, Frankrijk staat bekend om de goede saladebuffetten maar heeft ook veel lekkere desserts en kaas én er heerst vaak een fijne sfeer, Spanje heeft veel leuke restaurantjes en in Engeland moet je eerst ontdekken wat er mogelijk is en dan kan je toch ook goede plekken ontdekken. Voor Engeland heb je alleen wat meer ervaring nodig om hier achter te komen. Elk land heeft zo z’n charmes en afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren zal het ene land meer favoriet zijn dan het andere.
Heb je tips voor (beginnende) chauffeurs die graag internationaal willen rijden?
Wanneer je als internationaal chauffeur aan de slag gaat is het belangrijk dat je goed kunt relativeren. Je moet kunnen omdenken en je niet alleen maar willen focussen op thuiskomen en hierdoor gaan haasten want dan gebeuren er ongelukken.
Belangrijk is voordat je goed met je thuisfront bespreekt wat het internationale werk inhoudt. Ga hierover met elkaar in gesprek en spreek je verwachtingen naar elkaar uit. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je hier later gedoe over krijgt. Zelf heb ik ook eens een sollicitatiegesprek gehad waarbij mijn vrouw werd uitgenodigd. Op deze manier werd er gekeken of ook mijn vrouw 100% achter mijn keuze stond om internationaal te gaan rijden. Dit is wel een aanrader.
Verder is het handig als je vreemde talen beheerst zodat je onderweg met chauffeurs en klanten kan communiceren.
Nog iets anders wat belangrijk is als internationaal chauffeur is dat je je realiseert dat alle chauffeurs je collega’s zijn en je ze ook zo behandeld. Wanneer je met een open vizier aan het buitenland begint dan kan je heel veel leuke dingen meemaken. De ene dag zal je misschien in een drukke stad zijn terwijl je de andere dag wellicht op het strand kunt liggen.
Weet je iets niet, twijfel je ergens over of heb je tips nodig? Vraag het dan chauffeurs die je onderweg tegen komt of kijk bij ze af hoe zij dingen aanpakken. Google kan niet tippen aan de chauffeurs die al jarenlange ervaring hebben.
Wat ik merk is dat de jongere generatie chauffeurs soms denken dat ze alles al weten terwijl dit dan later tegenvalt. Ze willen het allemaal zelf oplossen en vragen niet zo snel om advies. Dit kan later voor problemen zorgen, dus twijfel je ergens over? Vraag het dan gewoon!
Welke spullen vind je onmisbaar onderweg?
Ik zorg er altijd voor dat ik voldoende kleding, een magnetron, eten en genoeg water bij me heb. Zeker als je niet elke dag uit eten wilt dan is dit een aanrader. Nu met Corona weet je van te voren ook niet waar je wel of niet terecht kan, dus zorg er dan voor dat je altijd een voorraad eten en drinken bij je hebt.
Verder ben ik graag actief bezig als ik pauze heb of ergens moet overnachten. Daarom neem ik vaak wandelschoenen mee zodat ik toch ook wat kan wandelen en bewegen. Ook neem ik een stoeltje mee zodat ik ergens kan gaan zitten.
Wij bedanken Ton voor zijn tijd en inzet en wensen hem nog heel veel veilige kilometers toe! Wil jij ook als internationaal chauffeur aan de slag? Bekijk dan onze openstaande internationale vacatures.